måndag 20 augusti 2012

SM-Guld!

Äntligen kunde jag vinna igen! Jag har haft jättebra form de senaste veckorna utan att riktigt lyckats utnyttja den. Nu funkade det äntligen och jag fick med mig mitt andra SM-Guld i långlopp hem.

Prispallen. Foto: Isabelle Kronlund
Snapphaneturen har Sveriges i särklass roligaste bana. Det känns som arrangören Hässleholms CK har letat reda på varenda fin stig som finns i närområdet av Hovdala slott där starten går. 

Det var lite småstökigt som vanligt under långlopp fram tills första stigen. Stefan Carlsson tog där tag i taktpinnen och höll ett bra tempo som 7-8 åkare klarade av att gå med i. Jag låg tvåa och när han senare gjorde ett misstag i ett svårt parti så gick jag förbi och höjde farten lite. Kollade bakåt för att se hur läget såg ut och både Wengan och Nilsson låg direkt bakom mig. Det var ju helt perfekt så då höjde jag farten ännu mer så att vi blev själva.

Såg ut som ett riktigt klubbmästerskap när vi kom där och körde som tåget vid första langningen. Nilsson fick dessvärre problem med andning och oregelbunden puls redan på första varvet och blev tvungen att bryta. Han har haft problem med detta vid några tävlingar på senare tid och ska nu i veckan kolla upp det ordentligt. 

Jag och Wengan fortsatte mata och ute på andra varvet med typ 25 km kvar så fick han problem att hänga med så då körde jag solo in till mål och han försvarade sin andraplats. Banan inbjöd verkligen till solokörning och när stigarna är såhär fina så är det inga problem att motivera sig att köra på ända in i mål.

Vet inte varför men jag bjöd Nilsson och Isabelle på något slags gangstertecken när jag gick i mål... Foto: Mattias Nilsson 
/Darvell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar